pondělí, dubna 18, 2011

 

Tři břízy aneb Pilátova obhajoba


Probíhám si svůj oblíbený okruh po břízkami poseté planině nad Ostopovicemi. Stepní porost okolo cesty, ale i cesta sama, pokrytá červeným pískem, navíc ozářeným sluncem, vyvolává až exotické představy. Kdyby i kopec po levé straně byl obnažen a zbaven veškerých větších stromů, byla by to hotová Golgota.

Při pomyšlení na to se mi v mysli spouští film, jakýsi podivný příběh, viděný očima prefekta Pontia Piláta…

„Dneska je krásné ranní svítání. Bezmračná obloha slibuje krásný den. Židé mají dneska svátek, takže dají pokoj s těmi jejich žabomyšími spory. A já si ten svátek také užiju. Lehnu si na lehátko a budu pozorovat tu krásnou jeruzalémskou krajinu. Jak je příjemné vládnout této zemi, zejména když jsou ulice liduprázdné a lidé odpočívají. A tak si to užiju. Dnes prostě nemám úřední den.

Ale co to? Jakýsi hluk, povyk lidí na ulici, to při svátku takhle nebývá. No jo, oni jdou přímo sem, co asi chtějí?

Jakže? Vy chcete, abych dnes prošetřoval nějakého zločince? Ne. To počká. Dneska je svátek, není úřední den, takže dnes se pěkně rozejděte do svých domovů a dejte mi aspoň při vašem svátku pokoj. Věnujte se raději modlitbám.

To jsem jim to pěkně dal, že? A že je nabádám ke zbožnosti, že? No stejně jsou to v podstatě ateisté, když uctívají jenom jednoho boha. Haha… Ale co to? Oni se nerozešli? Mám na ně povolat ozbrojené jednotky? No to si v současné situaci dovolit nemohu…

Tak vy jste neslyšeli, že se máte rozejít? Žádáte urychlený soudní proces a popravu? Že jde o ohrožení pozice cézara? Tvrdíte, že se ten muž dopustil spiknutí, když se učinil králem? Ale co mi to povídáte za nesmysly! No, tak ho teda přiveďte, já to prošetřím.

Tak to jsi ty? Obviňují tě ze vzpoury a prý jsi král židů. Žádají tvou popravu. Vyslechl jsem svědky, a ti si odporují. Už jsem jim několikrát říkal, že na tobě neshledávám vinu, ale oni jsou neústupní. Ale já tě nechci dát popravit. Takovou radost jim přece neudělám. Jenže potřebuji, aby ses obhájil. Vzhledem k situaci, jaká nyní je, tě bez tvého rozhodného popření všech obvinění nemohu zbavit obžaloby. Takže mluv, člověče z Galileje.

Mlčíš… Tak ti pomohu. Jsi králem? Ach jo, tohle jsi neměl říkat, tohle mi vůbec nepomůže, když říkáš, že tvé království není odtud. A že ses narodil, abys svědčil o pravdě? To mě vůbec nezajímá. Jakápak pravda! Co to je za pravdu, když se tu srocují lidé a žádají tvou hlavu! Zkus nějakou jinou pravdu!

Člověče z Galileje! Ty jinou pravdu nemáš? Vždyť ti jde o život! Hele člověče, jsi mi sympatický, nechtěl bych, aby tě zabili. Jsi mladý, urostlý, v očích máš laskavost a sílu. Mohl bys po tátovi obnovit tesařské řemeslo. Stavebnictví je nyní v konjunktuře, nedařilo by se ti špatně. Mohl by ses oženit, mít spoustu dětí. Ty by ses o ně dokázal postarat. Jen proboha řekni něco jiného!

O co ti jde! To je ta tvoje pravda tak důležitá, že bys měl kvůli ní zemřít? Hele, člověče. Já vím, jsi nevinný. Ale když tě nyní propustím, židé udělají povstání a obviní mě z toho, že nepodporuji cézara. A přišel bych o postavení i o život. Tohle chceš? Taková je ta tvoje pravda?

Hele, člověče. Víš co? Když s tebou není řeč, musím něco vymyslet já. Našel jsem lepší pravdu než ty. Nenechám se připravit o postavení a o moc. A ty mi v tom pomůžeš. Zemřeš a tím mě umožníš dál vládnout. Bude to taková bohulibá oběť. Co tomu říkáš? Vidíš, jaký jsem moudrý člověk? Že je to lepší pravda než ta tvoje? Na tohle bys nepřišel…

Když se mám dívat na něco nepěkného, stačí zavřít oči. Ale když slyším ty údery hřebů a výkřiky bolesti z přitloukání rukou a nohou, nedělá mi to dobře a ani zacpání uší nepomáhá. Ale já jsem to nechtěl! Já jsem tě chtěl osvobodit! Jen ty jsi pořád chtěl zemřít. A to ty zfanatizované davy chtěly tvou smrt! Ale já jsem ti nabízel možnost se tomu vyhnout. Teď vidíš, která pravda je lepší… Která pravda přečká déle… Tobě a tvé pravdě již zbývají poslední minuty…“


Sbíhám dolů kolem mostu z nedokončené Hitlerovy dálnice a jen si tak uvědomuji, že Pontius Pilatus byl sesazen v roce 36 n. l. a po nějaké době na to spáchal sebevraždu. A v uších mi zní pilátovská otázka: „Co je pravda?“

Comments: Okomentovat

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?